Het zeepaard

De leerlingen
In het zeepaardje is ruimte voor 12 leerlingen in de leeftijd van 4 jaar tot 6 jaar. Het zeepaardje is een OZA (Onderwijs Zorg Arrangement ) groep. Om in aanmerking te komen voor de OZA groep, heeft de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) verkregen vanuit het samenwerkingsverband Kind op 1. 

De werkwijze
Onderwijs (Het Springtij) en Zorg (Stichting Lentekind) werken nauw samen in deze groep. De leerlingen leren door middel van spel. Onderwijs wordt spelenderwijs aangeboden en ondersteund door Zorg. We volgen de leerlingen in hun spel, sluiten hierbij aan en voegen (taal) of spelsuggesties toe. Er wordt in de groep gebruik gemaakt van visuele ondersteuning en ondersteunende gebaren. We werken ondermeer met thema’s vanuit Kleuteruniversiteit. De thema’s zijn gebaseerd op (prenten)boeken. De onderwerpen binnen de thema’s zijn betekenisvol voor de leerlingen en sluiten aan bij hun belevingswereld. Om de algehele ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen, maken we gebruik van het observatie- en registratiemodel KIJK! (Kijk In Je Klas). In het Zeepaardje staan juf Femke, juf Mariska, juf Laura, juf Mieke, juf Relinde en juf Valesca voor de groep.  

Een schooldag
Elke schooldag heeft hetzelfde dagritme. Op maandag hebben we gym in de grote gymzaal of in de speelruimte. 

Buitenspel
De leerlingen komen op school, hangen hun tas aan de kapstok en gaan dan buitenspelen. We spelen buiten met de fietsen en de karren. We gaan van de glijbaan, schommelen of spelen in de zandbak. 

Kring
We openen de dag in de kring, kijken welk weer het is, welke dag het is en wat we die dag gaan doen. Dit doen we middels beweegliedjes en versjes. Deze liedjes en versjes ondersteunen we met gebaren.  

Spel
De leerlingen kiezen een hoek of spelmateriaal via digikeuzebord. De hoeken zijn afgestemd op het thema dat er op dat moment is in de groep. In de hoeken werken we aan doelen middels spel. 

Eten en drinken
In de ochtend eten we fruit en/ of koek en drinken we een beker water of sap. School verzorgt schoolfruit, lekker en gezond!
Tussen de middag eten we onze boterham(men). School zorgt voor een beker melk, sap of water. En iedere woensdag is er een lekkere broodsnack. 

Muziek en bewegen
Dit doen we aan de hand van een liedje van 123 zing. 

Werken
We bieden de leerlingen activiteiten aan in kleine groepen. We maken een knutsel en doen spelletjes op reken-, taal- en sociaal emotioneel gebied. Hierbij wordt aangesloten op het niveau van de kinderen.  

Dagsluiting
We blikken terug op de dag van vandaag en kijken vooruit naar morgen. 

De juffen zullen de ouders/verzorgers regelmatig een inkijkje geven in de dagelijkse bezigheden door middel van foto’s en korte verhalen via Parro.